Sukces w biznesie zależy m.in. od tego, jak skutecznie potrafisz rywalizować o uwagę konsumentów z firmami podobnymi do Twojej. Jak zatem można wyprzedzić konkurentów i zająć dobrą pozycję na rynku? Oto trzy mniej oczywiste sposoby.
Pozycjonowanie lokalne
Na pozycjonowanie lokalne warto postawić wtedy, gdy prowadzisz sklep stacjonarny lub działalność usługową o lokalnym zasięgu. W ten sposób promować mogą się więc np.:
- Salony fryzjerskie,
- Warsztaty samochodowe,
- Kwiaciarnie,
- Siłownie,
- Restauracje,
- Firmy oferujące usługi wykończeniowe itd.
Pomyśl tylko, ile kwiaciarni jest w całym kraju – każda z nich może być Twoim konkurentem przy pozycjonowaniu się na słowo kluczowe „kwiaciarnia”. Tymczasem wystarczy zamiast tego wybrać frazy w rodzaju „kwiaciarnia Warszawa” czy „kwiaciarnia Żoliborz” i osiągnięcie wysokiej pozycji w wynikach staje się zdecydowanie prostsze.
Ważnym elementem pozycjonowania lokalnego jest utworzenie wizytówki Google Moja Firma oraz oznaczenie swojego biznesu na Mapach Google. Obecność w tych miejscach znacząco ułatwi trafienie na widoczną pozycję na stronie z wynikami wyszukiwania.
Pamiętaj, że pozycjonowanie lokalne to długotrwały proces, dlatego im wcześniej zaczniesz, tym lepiej!
Kampanie sezonowe
Zainteresowanie pewnymi towarami i usługami ma charakter sezonowy. Warto o tym pamiętać i odpowiednio zarządzać rocznym budżetem przeznaczonym na marketing.
Sezonowość związana jest przede wszystkim z:
- Świętami – oficjalnymi i nieoficjalnymi,
- Rozpoczęciem i zakończeniem wakacji i innymi dniami wolnymi, np. długim weekendem majowym,
- Rekrutacją do szkół i na uczelnie wyższe,
- Imprezami kulturalnymi i rozrywkowymi (koncerty, festiwale, konferencje),
- Następstwem pór roku (branża odzieżowa, ogrodnicza, rolnicza itd.).
Warto uwzględnić występowanie sezonów przy planowaniu działań promocyjnych i zyskać w ten sposób przewagę nad konkurencyjnymi firmami, które tego nie robią. Marketing sezonowy może obejmować różnorodne obszary, np.: SEO, marketing w wyszukiwarce czy też content marketing.
Influencer marketing
Z jednej strony popularność influencer marketingu stale rośnie, z drugiej – wielu przedsiębiorców wciąż sądzi, że z różnych powodów (np. rodzaj branży, wielkość firmy, budżet…) ten rodzaj promocji pozostaje poza ich zasięgiem. Tymczasem influencer marketing jest dla każdego – trzeba tylko nawiązać współpracę z odpowiednim influencerem.
Powinien to być twórca aktywny, nawiązujący ze swoimi odbiorcami autentyczne relacje i cieszący się ich zaufaniem. Grono jego fanów wcale nie musi być bardzo liczne – do kampanii z powodzeniem można angażować tzw. mikroinfluencerów, o mniejszej, ale zaangażowanej widowni. Co jednak istotne, charakterystyka grupy odbiorców wybranej osobistości internetowej powinna jak najbardziej pokrywać się z charakterystyką Twojej grupy docelowej.
Influencer marketing to wiele korzyści: ominięcie „banner blindness”, kreatywny content czy wreszcie żywa reakcja i zaufanie odbiorców. Konkurencja zostanie daleko w tyle!
Szukasz informacji o skutecznych działaniach promocyjnych, które pozwolą Ci zdobyć przewagę konkurencyjną? Zapoznaj się z blogiem „Czytelnia” dostępnym na stronie Fabrykamarketingu.pl – znajdziesz tam wiele przydanych artykułów na temat różnych form marketingu. Sprawdź już teraz!